Web Analytics Z archiwum...rocka : Gilbert O'Sullivan

środa, 17 kwietnia 2024

Gilbert O'Sullivan

 Gillbert O'Sullivan właściwie Raymond O'Sullivan ur. 1.12.1946r w Waterford w Irlandii.W dzieciństwie wraz z rodziną przeniósł się do Swindon w Anglii,a po ukończeniu tamtejszego college'u plastycznego podpisał kontrakt z wytwórnią CBS. Pod pseudonimem Gilbert nagrał bez powodzenia utwór "What Can I Do?", by niedługo potem przenieść się do wytwórni Major Minor Phila Solomona, gdzie zarejestrował równie nieudaną kompozycję "Mr Moody Garden".

 

Szukając nowego menedżera Gilbert napisał do Gordona Millsa, dzięki któremu międzynarodowe sukcesy zaczęli odnosić Tom Jones i Engelbert Humperdinck. Załączona taśma demo wywarła na Millsie na tyle duże wrażenie, że podjął się promocji artysty w swojej nowej wytwórni MAM, wybierając dla niego pseudonim Gilbert O'Sullivan (nawiązujący do nazwisk dwóch znanych angielskich kompozytorów Gilberta i Sullivana). Piosenkarz zadebiutował w nowej firmie singlem "Nothing Rhymed", na którym znalazły się utwory obdarzone ciekawymi tekstami i doskonałymi melodiami.
 

Pod koniec 1970 r. płyta dotarła do Top 10 brytyjskiej listy przebojów, a publiczność telewizyjna ze zdziwieniem i rozbawieniem oglądała O'Sullivana z jego śmieszną, przypominającą odwróconą do góry dnem miskę, fryzurą, krótkimi spodniami i płaską czapeczką z daszkiem. Image ten utrzymano w czasie pracy nad kilkoma jeszcze płytami. a wokalista posłusznie odgrywał rolę antygwiazdy. W pewnym okresie mieszkał na terenach posiadłości Millsa, pobierając skromną gażę w wysokości 10 funtów tygodniowo.
 

Jego talent twórcy przebojów był niezaprzeczalny. a umiejętnościami tworzenia lekkich, wpadających w ucho melodii dorównywał samemu Paulowi McCartneyowi. Do pierwszych brytyjskich przebojów O'Sullivana zaliczyć trzeba "We Will", "No Matter How I Try" i "Alone Again (Naturally)". Podejrzenia, że urok wokalisty i jego piosenek ma zasięg jedynie lokalny, rozwiały się, gdy singel "Alone Again" wszedł na pierwsze miejsce amerykańskiej listy przebojów, sprzedając się w liczbie ponad miliona egzemplarzy.
 

Debiutancki album artysty Himself był również dziełem bardzo udanym; znalazł się na nim ulubiony przez stacje radiowe utwór "Matrimony", który również mógłby stać się wielkim przebojem, gdyby wydano go na singlu. W 1972 r. O'Sullivan stał się jednym z najlepiej "sprzedających" się artystów w Wielkiej Brytanii. W tym samym roku zanotował na swoim koncie dwa następne przeboje numer l: "Clair" (napisany na cześć córeczki Millsa) i "Get Down". Oba single trafiły również do Top 10 amerykańskich notowań.
 

W tym okresie radykalnej zmianie uległ również image artysty, a sam Gilbert zaczął doceniać korzyści (nie unikając pułapek) płynące ze statusu supergwiazdy. 

Drugi album wokalisty Back To Front trafił na l. miejsce brytyjskich zestawień bestsellerów, docierając zarówno do starszej, jak i nastoletniej publiczności. Przez pewnien czas wyglądało nawet na to, że O'Sullivan zagrozi Eltonowi Johnowi jako najbardziej znanemu "eksportowemu" twórcy i wykonawcy z Wielkiej Brytanii. Jednak mimo że nagrywał dalsze przeboje. m.in. "Ooh Baby", "Happiness Is Me And You" i "Christmas Song", w połowie lat 70-tych stało się jasne, że jego popularność zaczyna słabnąć. Po umieszczeniu latem 1975 r. kompozycji "I Don't Love You But I Think I Like You" w Top 20 brytyjskich notowań, kariera wokalisty utknęła w przysłowiowym martwym punkcie.
 

Po spektakularnej kłótni z Millsem, O'Sullivan opuścił wytwórnię MAM, powracając do CBS, w której zaczynał swoją karierę. Po pięciu latach rezultatem tego nowego "związku" był tylko jeden przebój "What's In A Kiss?". Wyglądało na to, że bez pomocy Millsa supergwiazda połowy lat 70-tych nie jest w stanie przywrócić dawnego blasku swojej karierze. 

Kulminacją sporów i rozczarowania wokalisty była jego walka prawna z byłym menedżerem i wytwórnią płytową do której doszło wiosną 1982 r. Sędzia Mars Jones nie tylko przyznał artyście spore odszkodowanie i anulował wszystkie umowy podpisane z wytwórnią MAM, lecz również zarządził, by zwrócono mu wszystkie taśmy-matki i prawa autorskie do nagrań. Proces ten trafił do historii sporów prawnych tworząc swoisty precedens i odbił się szerokiem echem w brytyjskim przemyśle wydawniczym (który do dziś odczuwa jego reperkusje). Jednak pomimo zwycięstwa nad Millsem  O'Sullivan nie zdołał powtórzyć swoich dawnych sukcesów.

Single
Tytu³ WykonawcaData wydania UK US Wytwórnia
[UK]
Komentarz
Nothing rhymed/ Everybody KnowsGilbert O' Sullivan11.19708[11]114[1]Mam MAM 3[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Underneath the blanket go/ Doing The Best I CanGilbert O' Sullivan04.197140[4]-Mam MAM 13[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
We will/ I Didn't Know What To DoGilbert O' Sullivan07.197116[11]-Mam MAM 30[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
No matter how i try/ If I Don't Get You (Back Again)Gilbert O' Sullivan11.19715[15]-Mam MAM 53[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Alone again [Naturally] / Save ItGilbert O' Sullivan03.19723[12]1[6][18]Mam MAM 66[gold-US][silver-UK][written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Ooh -Wakka-Doo-Wakka-Day/ But I'm NotGilbert O' Sullivan06.19728[11]-Mam MAM 78[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Clair/ What Could Be Nicer (Mum, The Kettle's Boiling) US side B:Ooh -Wakka-Doo-Wakka-DayGilbert O' Sullivan10.19721[2][14]2[16]Mam MAM 84[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills][gold-US][silver-UK]
Get down / A Very Extraordinary Sort Of GirlGilbert O' Sullivan03.19731[2][13]7[15]Mam MAM 96[gold-US][silver-UK][written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Out of the question/Everybody knowsGilbert O' Sullivan03.1973-17[15]Mam 3628 [US][written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Ooh baby/ Good CompanyGilbert O' Sullivan09.197318[7]25[10]Mam MAM 107[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Why oh why oh why/ You Don't Have To Tell MeGilbert O' Sullivan11.19736[14]-Mam MAM 111[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Happiness is me and you/ Breakfast Dinner And TeaGilbert O' Sullivan02.197419[7]62[7]Mam MAM 114[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
A Woman's Place / Too BadGilbert O' Sullivan08.197442[3]-Mam MAM 122[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
Christmas song/ To Cut A Long Story ShortGilbert O' Sullivan12.197412[6]-Mam MAM 124[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
I don' t love you but i think i like you/ That's A FactGilbert O' Sullivan06.197514[6]-Mam MAM 130[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gordon Mills]
What' s in a kiss/ Down, Down, DownGilbert O' Sullivan09.198019[9]-CBS 8929[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gus Dudgeon]
So What / In A NutshellGilbert O' Sullivan02.199070[2]-Dover ROJ 3[written by Gilbert O'Sullivan][produced by Gus Dudgeon, Gilbert O'Sullivan]

Albumy
Tytuł WykonawcaData wydania UK US Wytwórnia
[UK]
Komentarz
HimselfGillbert O' Sullivan09.19715[82]9[29][08.72]Mam MAM 501[produced by Gordon Mills]
Back to frontGillbert O' Sullivan11.19721[1][64]48[19]Mam MAM 502[produced by Gordon Mills]
I' m a writer not a fighterGillbert O' Sullivan10.19732[25]101[10]Mam MAMS 505[produced by Gordon Mills]
Stranger in my own back yardGillbert O' Sullivan10.19749[8]-Mam MAMS 506[produced by Gordon Mills]
Greatest HitsGillbert O' Sullivan12.197613[11]-Mam MAMA 2003
20 Golden GreatsGillbert O' Sullivan09.198198[1]-K-Tel NE 1133
Nothing but the bestGillbert O' Sullivan05.199150[4]-Castle Communications CTVLP 107
The Berry Vest Of Gilbert O'SullivanGillbert O' Sullivan03.200420[9]-EMI 5986722
The Very Best of Gilbert O'Sullivan: A Singer & His SongsGillbert O' Sullivan03.201212[6]-USM Media USMTVCD 002
The Essential CollectionGillbert O' Sullivan06.201611[5]-USM Media USMTVCD 013
Gilbert O'SullivanGillbert O' Sullivan09.201820[1]-BMG BMGCAT 264CD
DrivenGillbert O' Sullivan08.202226[1]-Union Square Music 4050538753318

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz